خرج زندگیساعت 4:30این بازار برای خریداران خودروهای برقی دست دوم است
اگر به دنبال خرید یک خودروی برقی هستید اما نگران قیمت آن هستید، کارشناسان می گویند اکنون زمان خرید یک مدل دست دوم فرا رسیده است.
همانطور که صنعت خودرو از کمبود عرضه در دوران تعدیل بهبود می یابد، خودروهای بیشتری – برقی و گازی – فروخته نشده باقی می مانند و خودروهای جدید از خطوط تولید خارج می شوند.
بوریس آکورک، معاون ارزیابی و اکتشاف AutoTrader به رادیو CBC گفت: «عرضه وجود دارد، تقاضا کاهش مییابد و قیمتها در حال کاهش هستند». خرج زندگی.
“پس وقتی در بازار هستید، وقتی روی حصار هستید، [it’s] قطعا زمان خوبی برای جستجوی یک ماشین الکتریکی دست دوم است.»
به گفته Akurek، تعداد خودروهای برقی دست دوم در AutoTrader از سال 2019 بیش از چهار برابر شده است و تا ماه گذشته بیش از 8000 مدل در دسترس بوده است. امسال قیمت خودروهای برقی دست دوم ۱۱ درصد کاهش یافت.
او گفت که در مقایسه با تمام خودروهای دست دوم روی پلتفرم که به طور متوسط کمی بیش از 37000 دلار قیمت دارند، حدود نیمی از خودروهای برقی دست دوم موجود زیر 40000 دلار هستند.
Cara Clairman، رئیس و مدیر عامل گروه حمایت از خودروهای الکتریکی Plug’n Drive، میگوید خرید یک خودروی الکتریکی دست دوم راهی عالی برای درگیر شدن با برقسازی است.
او گفت: “آنچه که ما می بینیم یک وسیله نقلیه بسیار قابل اعتماد و کم تعمیر است، بنابراین گزینه خوبی برای خودروهای دست دوم است.”
چرا قیمت خودروهای برقی دست دوم کاهش می یابد؟
عرضه و تقاضا عامل مهمی در کاهش قیمت ها است.
با در دسترس بودن بیشتر وسایل نقلیه الکتریکی جدید، خریداران در حال معامله در مدل های موجود خود هستند. Akurek می گوید که طبق گفته AutoTrader، 50 درصد از خریدها برای خودروهای دست دوم موجود در بازار خواهد بود.
“برای سه ماهه اول [of 2024]او گفت: «با نگاهی به سطح موجودی، خودروهای الکتریکی جدید سالانه بیش از 500 درصد افزایش یافته است.
“فروش بیشتر خودروهای جدید به این معنی است که در مقطعی از زندگی آنها، [older vehicles] بازگشت به بازار دست دوم.
این انتخاب گسترده همچنین به معنای رقابت بیشتر در فضای خودروهای الکتریکی است و شرکت هایی مانند تسلا قیمت مدل های جدید خود را کاهش می دهند. در ماه آوریل، شرکت تحت رهبری ایلان ماسک از کاهش قیمت سه مدل به میزان 2000 دلار خبر داد.
Greg Layson از Automotive News Canada میگوید این بدان معناست که انتخاب بین خودروهای برقی جدید و دست دوم واضح نیست و منجر به موجودی بیشتر میشود.
“چرا باید دست دوم بخرم وقتی ناگهان قیمت نو را زدند؟” او گفت.
لیسون هشدار می دهد که بازار خودروهای برقی استفاده شده “بسیار حساس، بسیار غیرقابل پیش بینی و هنوز در مراحل اولیه است.”
آیا باتری های EV دوام می آورند؟
اما کارشناسان می گویند در بازار خودروهای دست دوم ارزشی برای کسانی وجود دارد که به دنبال روی آوردن به برق با هزینه کمتر هستند.
هر خریدار خودرو باید چندین مورد از جمله سن، مسافت پیموده شده و وضعیت خودروی برقی را در نظر بگیرد.
وقتی صحبت از وسایل نقلیه الکتریکی می شود، شاید مهم ترین قسمت وسیله نقلیه باتری باشد که موتور را تامین می کند.
لیسون گفت: «وقتی یک EV کارکرده میخرید، این احتمال وجود دارد که باتری 100 درصد شارژ نشود.
این به این دلیل است که باتری خودروهای الکتریکی مانند تلفن های همراه و لپ تاپ ها به مرور زمان و با شارژ مکرر ظرفیت خود را از دست می دهد. این می تواند باعث کاهش شتاب و برد کمتر شود.
اولیویه ترسکاز، استاد سیستم های انرژی در دانشگاه تورنتو که در مورد فناوری باتری خودروهای الکتریکی مطالعه می کند و خودش صاحب یک وسیله نقلیه الکتریکی مستعمل است، می گوید: عوامل زیادی می توانند در تخریب نقش داشته باشند.
دمای شدید، چه سرد و چه گرم، می تواند باعث خراب شدن سریع باتری شود. همچنین ممکن است به شارژرهای سریع قدرتمند و عادات رانندگی مانند شتاب بیش از حد بستگی داشته باشد. شیمی خود باتری نیز می تواند تفاوت ایجاد کند.
با توجه به اینکه برخی از مدلهای خودروهای الکتریکی بیش از یک دهه قدمت دارند، Trescases میگوید که درک بهتری از چگونگی این تخریب دارند. او میگوید که معمولاً مالکان خودروهای برقی در ابتدا شاهد کاهش شدید حدود پنج درصدی خواهند بود، اما قبل از سقوط مجدد، ضررها کاهش مییابد.
Trescazes گفت: “شما اغلب می شنوید که پایان عمر باتری های EV 20 درصد از دست دادن ظرفیت یا 80 درصد ظرفیت باقی مانده است.” “این یک عدد جادویی نیست. فقط به غیر از آن، تمایل به سقوط بسیار شدیدتری دارد.”
بر اساس دادههای Geotab که طی تقریباً هفت سال از 21 مدل مختلف خودروهای برقی جمعآوری شده و در سال 2020 منتشر شده است، میانگین تخریب 2.3 درصد در سال است. تجزیه و تحلیل این شرکت برای سال 2023 نشان می دهد که مدل های جدید هر سال تخریب کمتری را تجربه می کنند.
Geotab یک شرکت کانادایی است که سیستم های مخابراتی را برای صاحبان ناوگان شرکت ها ارائه می دهد.
شارلوت آرگو، مدیر ارشد تحرک پایدار، می گوید توسعه سریع فناوری پشت این تغییر است.
او گفت: “یک سیستم مدیریت دما در خودرو وجود دارد که سعی می کند از باتری محافظت کند و به همین دلیل است که ما شاهد پیشرفت هایی در سیستم های مدیریت دما هستیم.” این به این باتریها اجازه میدهد بیشتر دوام بیاورند.»
در مورد باتری EV کارکرده چه باید بپرسیم؟
یک معیار کلیدی که باید به آن توجه کرد سلامت باتری است که ظرفیت باقیمانده را محاسبه می کند. این عددی است که اغلب توسط کامپیوتر خودرو ارائه می شود، اما می تواند توسط فروشنده یا تکنسین نیز تایید شود.
Clairman توصیه می کند از مدل هایی با سلامت کمتر از 90 درصد اجتناب کنید، اما تعداد کمتر می تواند برای رانندگانی که فقط در مسافت های کوتاه رانندگی می کنند خوب باشد.
او می افزاید که گارانتی نیز بسیار مهم است و اشاره می کند که اکثر وسایل نقلیه تا هشت سال تحت پوشش هستند.
او گفت: “این به نوعی شما را از بزرگترین مشکل اجزا محافظت می کند.”
Trescases پیشنهاد میکند هنگام بررسی گزینهها، فهرستی از سؤالات را همراه داشته باشید. او میگوید این سؤالها میتواند به شما در سنجش سلامت باتری کمک کند:
- آیا خودرو در یک منطقه تحت کنترل آب و هوا ذخیره شده است؟
- آیا از ماشین برای سفرهای طولانی استفاده می شد؟ (ترشحات عمیق مکرر می تواند اثر منفی داشته باشد.)
- در خانه شارژ می شود یا با شارژر سریع؟
- برد اعلام شده یک خودروی الکتریکی در دمای معمولی چقدر است و چگونه با حداکثر برد تولید کنندگان مقایسه می شود؟
- آیا مالک قبلی به شدت رانندگی کرده است؟
آیا باید یک ماشین برقی دست دوم بخرید؟
لیسون می گوید که مانند هر خرید ماشین دست دوم، شما باید تاریخچه آن را با یک شانه دندانه ظریف مرور کنید.
او میگوید علاوه بر ضمانتنامه و باتری باقیمانده، خریداران باید تأیید کنند که آیا خودرو همچنان بهروزرسانیهای نرمافزاری را دریافت میکند و آیا موضوع فراخوانی بوده است یا خیر – و آیا آنها حل شدهاند.
Trescases گفت: فناوری EV در حال پیر شدن است، به سرعت در حال تغییر است و خریداران بالقوه می توانند تفاوت بین گزینه های جدید و استفاده شده را در تعداد زیادی مشاهده کنند.
اما اگرچه ممکن است برد کوتاهتری داشته باشند، Trescases میگوید که حداقل تا آنجا که به باتری مربوط میشود، دلیلی برای امیدوار بودن در مورد خرید یک EV ارزانتر وجود دارد.
او گفت: «در روزهای اولیه خودروهای الکتریکی، ما میزان تخریب را بیش از حد برآورد می کردیم.
بنابراین من فکر می کنم که مصرف کنندگان در کل نباید از خرید خودروهای برقی دست دوم بترسند.