با فرا رسیدن روز در رودخانه گنگ، دوازده عبادت کننده هندو به آرامی خود را در آب مقدس رودخانه غوطه ور می کنند و به آرامی شعار می دهند. این بنارس، یک مرکز معنوی باستانی در ایالت اوتار پرادش در شمال هند است که مقدس ترین شهر محسوب می شود.
همچنین در اینجاست که اختلاف حقوقی تلخ بر سر یک مسجد قرن هفدهمی باعث افزایش تنش های مذهبی بین هندوها و مسلمانان شهر شده است.
ویجی دات تیواری، ساکن بنارس، گفت: «اصطکاک قبلاً ایجاد شده است. مبارزه ادامه خواهد داشت.»
مسجد گیانواپی که بیش از 300 سال در کرانههای رود گنگ قرار دارد، موضوع حدود 22 چالش قانونی است که ادعا میکند این سازه بر روی ویرانههای معبدی ساخته شده است که به خدای هندو شیوا اختصاص داده شده است.
بسیاری از درخواستکنندگان میخواهند کل مسجدی که توسط امپراتور مغول اورنگ زیب ساخته شده است، تخریب شود و معبدی جایگزین آن شود.
این مسجد به شدت توسط پلیس محافظت می شود و با موانع سیمانی و سیم خاردار احاطه شده است. مسلمانانی که هنوز پنج بار در روز در Gyanvapi نماز می خوانند، قبل از ورود به محوطه باید از امنیت شدید عبور کنند.
امنیت در بحبوحه انتخابات عمومی هند، جایی که نارندرا مودی، نخست وزیر هند به دنبال سومین دوره متوالی است، و پس از حکم دادگاه در ژانویه که به نمازگزاران هندو اجازه دسترسی به زیرزمین مسجد برای اقامه نماز را داد، افزایش یافته است.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که یک بررسی باستان شناسی به دستور دادگاه به وجود “معبد بزرگ هندو قبل از ساختن ساختار موجود” نتیجه گرفت.
نبرد دادگاه آخرین نقطه آتشسوزی مذهبی در هندی است که به طور فزاینده ای از هم جدا شده است. اما دیگران نیز در حال بلوغ هستند.
ملی گرایان هندو صدها مسجد را هدف قرار داده اند
مسجد گیانواپی ممکن است پرمخاطب ترین مورد باشد، اما این تنها یکی از صدها مکان مسلمان مورد هدف گروه های ملی گرای هندو است که برخی از مورخان آن را متهم به تلاش تهاجمی برای بازنویسی تاریخ هند می کنند.
دهها دادخواست با دلایل مختلف علیه مساجد و سازههای مسلمانان در سراسر کشور ارسال شده است. علیرغم اینکه هند قانونی دارد که عبادتگاه ها را مانند زمانی که هند در سال 1947 مستقل شد، مسدود می کند و از آنها در برابر هرگونه تغییر یا اختلاف محافظت می کند، قضات اجازه دادند پرونده ها تشکیل شود.
مسجد دیگری که توسط امپراتور مغول اورنگ زیب ساخته شده است، عیدگاه شاهی در ماتورا، اوتار پرادش، با بیش از ده ها پرونده قضایی مواجه است.
حتی بناهای یادبودی مانند قطب منار در جنوب دهلی، یک بنای تاریخی با مناره ماسهسنگ قرمز با ابهت و تاج محل معروف جهانی در آگرا در دربار ذکر شده است.
این بحثهای حقوقی پس از آن بلندتر شد که مودی، که به طور خاص شهر مقدس بنارس را به عنوان حوزه انتخابیهای انتخاب کرد که میخواست نماینده آن در 10 سال پیش باشد، و معبد جدیدی را در شهر هندو Ayodhya برای خدای خداوند افتتاح کرد. تاران.
مودی به جمعیتی که گرد هم آمدند و میلیون ها نفر دیگر که مراسم باشکوه افتتاحیه را به صورت زنده تماشا می کردند، گفت: «پس از دهه ها انتظار، رام ما از راه رسید».
این تحقق وعده دهها ساله مودی و حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) بود که ناسیونالیسم هندو را در طول دهه نخستوزیری او به قیمت سکولاریسم مندرج در قانون اساسی هند به منصه ظهور رساند.
معبد جدید رام بر روی ویرانه های مسجدی ساخته شده است که در سال 1992 توسط یک گروه هندو تخریب شد، اقدامی غیرقانونی که باعث شورش های دسته جمعی در سراسر هند شد و 2000 نفر را که اکثراً مسلمان بودند، کشت.
هندوها می گویند که این مکان زادگاه لرد رام بوده و قبل از ساختن مسجد معبدی در آنجا وجود داشته است.
اندکی پس از افتتاح بزرگ معبد آیودیا، دو مسجد هندی به فاصله چند روز توسط مقامات با استناد به “تجاوزات غیرقانونی” تخریب شدند. یکی مسجدی با قدمت چند صد ساله در دهلی جنوبی و دیگری مسجد و مدرسه یا مدرسه اسلامی در هالدوانی، شهری در شمال ایالت اوتاراکند.
جنجال بر سر تاریخ حرم
به گفته سید محمد یاسین 78 ساله، که ده ها سال خادم مسجد بوده است، تشدید مناقشات بر سر گیانواپی، جامعه مسلمانان بنارس را در معرض خطر قرار داده است.
وی گفت: وضعیت در حال بدتر شدن است. “در اینجا ما پیشنهاد می کنیم دعا [prayers] و در آن سوی سنگرها عده ای شعار می دهند [anti-Muslim] شعارها».
او ادعای درخواست کنندگان را مبنی بر اینکه هندوها تا دهه 1990 در زیرزمین های مسجد نماز می خواندند، ساختگی کامل خواند.
یاسین گفت: «این هرگز اتفاق نیفتاده است.
به نظر او دادگاه ها نسبت به طرف مسلمان تعصب دارند.
او گفت: «اصلا صدای ما را نمی شنوند. تصمیم گیری می شود، اما عدالت وجود ندارد».
اما کسانی که برای ناپدید شدن مسجد میجنگند، قاطعانه معتقدند که آنها کسانی هستند که پس از غارت این مکان مقدس در قرن هفدهم، با رفتار ناعادلانه مواجه شدند.
سیتا ساهو، 46 ساله، یکی از گروهی از زنانی که اولین شکایت را علیه مسجد گیانواپی در آگوست 2021 ارائه کردند، گفت: “آرونگ زیب معبد ما را ویران کرد.”
این تلاشی برای از بین بردن فرهنگ ما بود، بنابراین در قلب ما می خواستیم آن را برگردانیم.»
در حالی که او با سایر زنانی که در کنار او شکایت کردند، نشسته بود، گفتگو به ناامیدی آنها از تصمیم اخیر مبنی بر اجازه دسترسی فقط به زیرزمین مسجد تبدیل شد.
مانجو ویاس، یکی از درخواست کنندگان گفت: «این یک لحظه شادی بود» که به سرعت ناپدید شد.
«از وقتی شروع کردیم به نماز [inside the mosque]او به سیبیسی نیوز گفت: «ناعادلانه» است که آنها جایزه را برای کل منطقه دریافت نکردهاند.
حزب مودی ناسیونالیسم هندو را ترویج می کند
در طول این انتخابات، حزب مودی، BJP، بر گزارش هایی تکیه کرد که مهاجمان مسلمان مغول در حال تخریب معابد هستند.
در یک ویدیوی تبلیغاتی که این هفته در اینستاگرام منتشر شد اما بعداً پس از دریافت شکایات از سایت رسانه های اجتماعی حذف شد، BJP لفاظی های ضد مسلمانان را با حمله به مخالف اصلی مودی، راهول گاندی از حزب کنگره ترکیب می کند.
در این ویدیوی متحرک آمده است: «متجاوزان، تروریستها، سارقان و دزدان مسلمان بارها و بارها آمدند و تمام گنجینههای ما را غارت کردند. – و علاوه بر آن معابد را نیز ویران کردند.
این پیام با سوهان لعل آریا 72 ساله، یک فعال قدیمی که به دنبال تخریب زمین مسجد گیانواپی است، طنین انداز می شود.
او همچنین عضو Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS)، یک گروه داوطلب ملی گرای هندو است که برخی ناظران آن را به عنوان یک سازمان شبه نظامی معرفی می کنند که ایدئولوژی سیاسی را ترویج می کند که هندوئیسم دین غالب هند است. BJP حاکم مودی از RSS بیرون آمد و این دو همچنان متحد نزدیک هستند، اگرچه این حزب بارها گفته است که علیه اقلیت ها تبعیض قائل نمی شود.
آریا با افتخار آجرهایی را که در سال 1992 از آیودیا به خانه آورده بود، بخشی از مسجد بابری را به نمایش گذاشت که او به همراه بقیه اوباش به تخریب آن کمک کرده بود.
او به سیبیسی نیوز گفت: «آیودیا تحقق یکی از بزرگترین تلاشهای زندگی من بود.
آریا با اشاره به مسجد Gyanvapi و مسجد Mathura گفت: “این هدف موفقیت آمیز بوده است، اما دو هدف دیگر در انتظار است.”
او گفت که واقعاً میخواهد تمام مساجدی را که معتقد است در مکانهای معبد سابق ساخته شدهاند، ویران شده ببیند، اما این فهرست برای برخی طولانیتر از بقیه است.
مشعل جلو24:01آیا دموکراسی در انتخابات هند در خطر است؟
مورخان روایت BJP را زیر سوال می برند
رهبر ارشد BJP KS Eshwarappa گفت که مغول ها 36000 معبد را ویران کرده اند و آنها “همه این معابد را یکی یکی باز خواهند آورد”. اما بسیاری از مورخان این ادعا را به سخره می گیرند.
سید علی ندیم رضاوی، استاد تاریخ متخصص در امپراتوری مغول در دانشگاه مسلم علیگر، گفت: «تاریخ با اسطوره ها جایگزین می شود.
رضاوی گفت که تخریب عبادتگاه ها به نام دین در زمان مغول ها اتفاق افتاد، اما به تحقیقات گسترده توسط مورخ دیگری اشاره کرد و گفت که ارقام BJP بسیار اغراق آمیز است.
به گفته ریچارد ایتون، استاد تاریخ هند در دانشگاه آریزونا که مقالاتی در این زمینه نوشته است، کتیبه ها و سایر اسناد اعتقاد بر این است که در طول پنج قرن، حاکمان مسلمان حدود 80 معبد را هتک حرمت کردند، نه هزاران معبد.
رضاوی گفت که BJP حاکم به طرز بدبینانه ای برای “پیچاندن روایت” و بازنویسی گذشته هند برای همسویی با ایدئولوژی طرفدار هندو دولت مودی تلاش می کند.
او همچنین به تجدید نظرهای اخیر در کتابهای درسی دبیرستان هند که فصلهایی را در مورد تاریخ مغول و شورشهای گجرات در سال 2002 حذف کرد، به عنوان نمونه دیگری از تلاشها برای پنهان کردن حقایق تاریخی اشاره کرد.
“[It’s] رضاوی میگوید: فقط در گالری بازی میکنم تا آرای بیسوادان را جمعآوری کنم، کسانی که فقط در معرض تطمیع دین هستند.»
برخی از مسلمانان بنارس از این بیم دارند که جو سیاسی کنونی در هند حملات بیشتری را به مساجد جنجالی – قانونی یا غیر قانونی – تشویق کند.
یاسین، ناظر مسجد گیانواپی گفت: «وضعیت بسیار بد خواهد شد. نخست وزیر ما قبلاً این را با صحبت در مورد هندوها و مسلمانان به ما نشان داده است [on the campaign trail].
او کاملاً روشن کرد که چه رفتاری در انتظار ما مسلمانان است».