سالهاست که تلویزیون کابلی بینندگان و مشترکین غولهایی مانند نتفلیکس، اپل و آمازون را تخلیه کرده است. اکنون همین شرکتها برای پوشش ورزشی زنده رقابت میکنند، یکی از آخرین خطوط دفاعی در مورد پرداخت هزینههای کلان مخاطبان برای بستههای کابلی سنتی.
AppleTV+ یک قرارداد 10 ساله و چند میلیارد دلاری برای پخش بازی های فوتبال MLS و همچنین پخش برخی از بازی های MLB دارد. نتفلیکس برای تضمین حقوق کشتی WWE پول پرداخت کرد.
اما آمازون یکی از اولین پخش کننده هایی بود که فعالانه برای حقوق ورزشی پیشنهاد داد و همین هفته بازی های دوشنبه شب NHL را به پیشنهادات خود اضافه کرد.
ماگدا گریس، رئیس Prime Video، کانادا، استرالیا و نیوزلند در یک بیانیه خبری گفت: “ما متعهد هستیم که با آوردن NHL به خانه های کانادایی بیشتر و دستگاه های بیشتری در دوشنبه شب ها، نوآوری بیشتری را برای طرفداران بیاوریم.” .
در همین حال، چند رسانه آمریکایی گزارش دادند که آمازون نیز آماده است تا حقوق پخش بازی های NBA در فصل آینده را به دست آورد.
وید پیسون دنی، تحلیلگر در Parrot Analytics می گوید: «این نشانه بدی برای تجارت تلویزیون کابلی است که دائماً در حال افول است.
طناب نجات ورزشی برای کابل
بسیاری از لیست های محبوب ترین برنامه های تلویزیونی سال تحت سلطه ورزش هستند.
هم در کانادا و هم در ایالات متحده، Super Bowl مقام اول را به خود اختصاص داد. در ایالات متحده، NFL هر جایگاه دیگری را در بین 10 برنامه تلویزیونی پربیننده برتر به خود اختصاص داد. در کانادا، هاکی با ترکیبی از بازی های پلی آف جام جهانی و جام استنلی در بین 10 بازی برتر برتری داشت.
تنها برنامه غیرورزشی که در این لیست ها قرار گرفت، مراسم اسکار 95 بود. پخش تلویزیونی اسکار 2023 هشتمین پربیننده ترین در کانادا و پانزدهمین پربیننده در ایالات متحده بود.
این برنامه های ورزشی نجات دهنده غول های بند ناف بوده است زیرا بینندگان بسته های کابلی را کنار می گذارند.
“[Sports] دیوید هاردیستی، دانشیار بازاریابی و علوم رفتاری در دانشکده تجارت سودر دانشگاه بریتیش کلمبیا، میگوید: این تنها چیزی بود که مردم را به کابل متصل میکرد.
اما با حرکت بیشتر ورزشها به سمت پلتفرمهای استریم، هاردیستی میگوید کاهش طولانی و آهسته کابل میتواند تسریع شود.
فکر میکنم این انتقال به استریم را تسریع میکند.»
صدا و سیماهای سنتی تسلیم نمی شوند
اما صدا و سیمای سنتی بدون مبارزه تسلیم نمی شود.
رئیس و مدیر عامل راجرز این هفته گفت که قصد دارد قرارداد خود را برای پخش بازی های NHL تمدید کند.
در ناهار چهارشنبه این باشگاه کانادایی، تونی استافیری گفت که توافق موجود این شرکت با NHL “یک معامله بزرگ برای ما بود.”
این معامله که در سال 2013 اعلام شد، زمانی که راجرز برای 12 سال حقوق هاکی مبلغ حیرت آور 5.2 میلیارد دلاری پرداخت کرد، چشم انداز پخش هاکی کانادا را تغییر داد. ساختار قرارداد به این معنی بود که راجرز در سال های پایانی قرارداد که دو سال پس از فصل 2025-26 NHL منقضی می شود، 500 میلیون دلار در سال به NHL پرداخت می کرد.
استافیری در یک ضیافت ناهار در این باشگاه کانادایی گفت: «در حالی که منتظر تمدید قرارداد هستیم، این چیزی است که ما به آن علاقه داریم و برای آن اصرار خواهیم کرد و مطمئناً انتظار داریم که روی میز باشیم.
هیچ چیز تعجب آور نیست. تماشاگران هاکی امسال به طور قابل توجهی افزایش یافته است و چهار تیم کانادایی به پلی آف جام استنلی راه یافتند.
در زمانی که پخش سنتی به دلیل کاهش مخاطبان و کاهش درآمد تبلیغاتی از بین رفته است، یک تقویت خوشایند بود. اما با تغییر قدرت بیشتر به سمت پخش کننده ها، مخاطبان به طور فزاینده ای خود را در مرکز خواهند یافت.
برشهای بند ناف از کابلهای سنتی دور شدهاند، زیرا بسیاری احساس میکردند که هزینه زیادی میپردازند و در ازای آن به اندازه کافی دریافت نمیکنند. با این حال، اکنون بسیاری از خانواده ها برای Netflix، Amazon Prime، AppleTV+، Crave، Disney+ و غیره پرداخت می کنند.
و با حرکت بیشتر ورزشها به پلتفرمهای پخش، بسیاری از مصرفکنندگان ممکن است نیاز به اضافه کردن سرویس دیگری به صورتحساب اشتراک ماهانه خود احساس کنند.
پیسون دنی گفت: «لیگها، سکوها و ورزشکاران از این معاملات سود خواهند برد. اما هواداران این کار را نخواهند کرد.”
“باز گروه بزرگ”
او میگوید صنعت پخش جریانی به سمت نوعی ادغام پیش میرود که در آن بینندگان میتوانند چندین اشتراک را در یک معامله بستهبندی کنند که شبیه بسته کابلی سنتی است که بسیاری از مردم را رانده شد.
Payson-Denny به CBC News گفت: “بازپکیج بزرگی که در حال حاضر در حال انجام است، تماشای تیم های مورد علاقه خود را برای تماشاگران ورزشی سخت تر و گران تر می کند.”
پنجره واحد احتمالاً تا پایان دهه جاری راه اندازی خواهد شد، اما چه کسی یا چه چیزی آن را کنترل خواهد کرد، باید دید.
در حال حاضر پخش برنامه های ورزشی به طور همزمان از چندین پلتفرم پخش خواهد شد. و این بدان معناست که طرفدارانی که نمیخواهند یک بازی را از دست بدهند، احتمالاً مجبور خواهند بود از انواع سرویسهای استریم استفاده کنند و همچنین به پرداخت هزینه بستههای کابلی که هنوز حقوق کلیدی ورزشی را دارند، ادامه دهند.