گزارش یونسکو می گوید رسانه های اجتماعی به سلامت روان و پتانسیل آموزشی دختران آسیب می زند


بر اساس گزارش جدید سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، دختران در سراسر جهان بیشتر از پسران در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانند و این به سلامت روان آنها آسیب می رساند.

در آخرین ویرایش گزارش نظارت بر آموزش جهانی (GEM) که روز پنجشنبه منتشر شد، محققان رابطه بین آموزش و فناوری را در رابطه با دختران بررسی کردند.

بر اساس داده های یونسکو و تحقیقات منتشر شده توسط دانشمندان از سراسر جهان، تعدادی از موضوعات را پوشش می دهداز جمله تعامل دانش آموزان دختر با فناوری، مهارت های دیجیتال جنسیتی، و نگرش نسبت به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM).

رسانه های اجتماعی به عنوان یک منطقه نگران کننده برجسته شدند. برخی از یافته ها عبارتند از:

  • الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند هنجارها و شیوه‌های جنسی منفی را تقویت کنند و بر رفاه دانش‌آموزان تأثیر بگذارند.

  • بهزیستی دخترانی که تمایل دارند زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی بگذرانند، نسبت به پسران تحت فشار بیشتری قرار دارد.

  • کاربران رسانه‌های اجتماعی نگرانی‌های بیشتری از تصویر بدن نسبت به غیرکاربران گزارش می‌کنند.

  • طراحی اعتیادآور برخی از پلتفرم ها می تواند منجر به زمان بیش از حد صفحه نمایش شود و دانش آموزان را از مطالعه و فعالیت های فوق برنامه منحرف کند و بر تمرکز و عادات مطالعه تأثیر بگذارد.

“تاثیر منفی” بر یادگیری

این گزارش در زمانی ارائه می شود که شکایت های حقوقی علیه غول های رسانه های اجتماعی و به روز رسانی قوانین آسیب های آنلاین، بررسی دقیق تری را در مورد چگونگی تأثیر دنیای دیجیتال بر جوانان انجام داده است.

دختر جوانی گیج و گیج در اتاقی تاریک روی زمین نشسته و سرش را در دستانش گرفته و به لپ‌تاپ باز روبرویش خیره شده است.
به گفته ماناس آنتونینیس، مدیر GEM، رسانه های اجتماعی بر دختران بیشتر از پسران تأثیر منفی می گذارد. همچنین بر یادگیری تأثیر منفی می‌گذارد، و این چیزی است که ما واقعاً نگران آن هستیم.» (سام واردلی/شاتراستوک)

به گفته مانوس آنتونینیس، رئیس گزارش یونسکو GEM مستقر در پاریس، رسانه های اجتماعی بر دختران بیشتر از پسران تأثیر منفی می گذارد.

همچنین بر یادگیری تأثیر منفی می‌گذارد، و این چیزی است که ما واقعاً نگران آن هستیم.»

او خاطرنشان کرد: در محافل آموزشی، به این فناوری عموماً با دید مثبت نگریسته می شود، “به دلیل پتانسیلی که برای افزایش محتوا با در دسترس قرار دادن منابع بسیار در دستان ما به ارمغان می آورد. [and] جوانان را به فرصت های جدید جذب کند.»

احساس حضور در کلاس‌هایشان کلید موفقیت تحصیلی است، اما وقتی دانش‌آموزی احساس می‌کند که در رسانه‌های اجتماعی که همه جا حاضر می‌شوند مورد تمسخر قرار گرفته‌اند یا مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، “آنها از تحصیل دست می‌کشند، و این چیزی است که ما نمی‌خواهیم ببینیم.”

زنی در اتاق نقاشی کوچکی از یک شاخه درخت شکوفا را در دست گرفته است و پشت سر او پشته هایی از کتاب و چند گیاه وجود دارد.
کلی داینز مادر انتاریویی در اتاق خواب دختر 17 ساله اش ایستاده و آثار هنری خلق شده توسط دخترش را در دست دارد. داینز می‌گوید که رسانه‌های اجتماعی عاملی برای اختلال در غذا خوردن نوجوان او بود که عملکرد مدرسه او را مختل کرد. (تئوری Ian/CBC)

مامان می‌گوید جوانان با محتوای این فرآیند دست و پنجه نرم می‌کنند

دختر مادر کلی داینز، ویتبی، انترنتی، قرار است امسال از کلاس دوازدهم فارغ التحصیل شود، اما بازدیدهای بیمارستانی و درمان بی اشتهایی، این نوجوان را در مدرسه نگه داشته است. داینز اختلال در غذا خوردن این نوجوان 17 ساله را به “طوفان کامل” عوامل نسبت می دهد، اما معتقد است رسانه های اجتماعی نقش بزرگی را ایفا کردند.

با وجود اینکه دخترش دانش‌آموز ممتازی بود، داینز گفت که محتوای آنلاین نوجوانش را به مسیری مضر سوق داد که او دائماً به خودش شک کرد و فکر کرد: «من کافی نیستم. من نمی توانم آن را انجام دهم. من به اندازه کافی زشت هستم. من به اندازه کافی تناسب اندام ندارم.

درست قبل از همه گیری، این نوجوان دانش آموز کلاس هشتمی باهوش و ماهر بود که از زیست شناسی، گیاه شناسی، محیط زیست، نقاشی و صنایع دستی لذت می برد. بعد از اینکه کلاس ها برای اولین بار آنلاین شد، داینز متوجه شد که علاقه دخترش به فیلم های تناسب اندام و ورزش به جستجوی محتوای غذای سالم تبدیل شده است، که سپس به «چگونه آشپزی کنیم تا تناسب اندام کنیم» یا «چگونه آشپزی کنیم تا لاغر شویم» تبدیل شد.

سه دختر نوجوان در حالی که روی پله های بیرون نشسته اند به گوشی هوشمند نگاه می کنند.  سایر نوجوانان روی پله های پس زمینه می نشینند.
نوجوانان در رسانه های اجتماعی در معرض انبوهی از محتوا قرار می گیرند و واقعاً فرصتی برای پردازش آن ندارند و درک می کنند که چه چیزی خوب است، چه چیزی بد است، چه چیزی واقعی است، [and] دینز گفت که نامعتبر است. (درو اونگرر/گتی)

تا سپتامبر 2020، این نوجوان اولین درمان برای بی اشتهایی را انجام داد. او به درمان خود در یک مرکز در ایالات متحده ادامه می دهد و به مدرسه عملی خود باز می گردد.

«از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی غیرقانونی هستند، بچه‌ها… این محتوا را دریافت می‌کنند و واقعاً فرصتی برای پردازش آن ندارند و نمی‌دانند چه چیزی خوب است، چه چیزی بد است، چه چیزی واقعی است، [and] که غیر واقعی است.»

تماشا | چگونه سوراخ های خرگوش رسانه های اجتماعی می تواند به ذهن در حال رشد نوجوانان آسیب برساند:

چگونه سقوط حفره های خرگوش در رسانه های اجتماعی می تواند به ذهن در حال رشد نوجوانان آسیب برساند

دکتر راشل میچل، روان‌پزشک کودک و نوجوان در تورنتو، توضیح می‌دهد که چگونه نوجوانان می‌توانند به سرعت در یک سوراخ خرگوش از محتوای بالقوه مضر در رسانه‌های اجتماعی که نمی‌توانند از آن جدا شوند، کشیده می‌شوند.

دکتر راشل میچل، روانپزشک کودک و نوجوان در Sunnybrook Health Sciences در تورنتو، گفت: برای برخی از جوانان، تعامل و ارتباط آنلاین با دیگران برای پر کردن “سطل اجتماعی” در زندگی آنها ارزشمند است.

او افزود که با این حال، تعیین رسانه های اجتماعی توسط یونسکو به عنوان یک مشکل، پیام مهمی در مورد تأثیر بالقوه آن بر دختران امروزی ارسال می کند.

“به اصطلاح شما را از سوراخ خرگوش می مکد. و اگر در وضعیت روانی خوبی نیستید، توانایی الف) پردازش آنچه می بینید، ب) تنظیم آنچه می بینید، و ج) قطع کردن خود بسیار است. میچل گفت دشوار است.

هیچ چشم والدینی در اطراف وجود ندارد و شما واقعاً به حال خود رها شده اید.

گروهی از دختران نوجوان با لباس مدرسه در حالی که در خیابان ایستاده اند به تلفن های خود نگاه می کنند.
راشل میچل، روانپزشک کودک و نوجوان ساکن تورنتو، گفت: در حالی که در گذشته مجلات نوجوانان را می‌توان به خاطر دامن زدن به مسائل مربوط به تصویر منفی بدن سرزنش کرد، اکنون این مشکل در رسانه‌های اجتماعی شایع‌تر است. (لوکاس جکسون/رویترز)

تشدید مشکلات طولانی مدت

میچل خاطرنشان کرد: در گذشته مجلات نوجوانان و زنان به دلیل ایجاد تصویر منفی بدن در دختران مورد سرزنش قرار می گرفتند، اما تفاوت اکنون این است که محتوای آنلاین بی وقفه است.

قرار نیست همیشه یک مجله در جیب پشتی تان داشته باشید تا هر لحظه خالی را ورق بزنید… این همان چیزی است که اتفاق می افتد. [with smartphones]. بنابراین حجم و شدت اطلاعات است. این آسیب‌پذیری واقعاً تغییر نکرده است.»

“این قبلاً در جامعه بود و به تازگی بزرگتر می شود.”

میچل اذعان می کند که تنظیم رسانه های اجتماعی یک بحث پیچیده است که موضوعات، دیدگاه ها و ذینفعان زیادی را در بر می گیرد.

ما باید در مدارس در مورد رسانه های اجتماعی گفتگو کنیم. ما باید در زندگی خانوادگی خود درباره شبکه های اجتماعی گفتگو کنیم. ما باید درباره میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی صحبت کنیم – و همه اینها در مورد نوجوانان و کودکان خردسال نیز صدق می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید