هنگامی که روز یکشنبه سرمایهگذاری هوندا در خودروهای الکتریکی که قرار است به زودی اعلام شود، به اخبار بلومبرگ درز کرد، داگ فورد، نخستوزیر انتاریو فرصتی را دید تا به موفقیت دولتش در تولید باتری خودرو ببالد.
او صبح دوشنبه در کنفرانس ائتلاف پروژه بزرگ ملل اول، با اشاره به رتبه اول کانادا در رتبه بندی اخیر زنجیره های تامین جهانی، گفت: “ما از چین پیشی گرفتیم و برای اولین بار آنها را از پایه پایین انداختیم.” “این کاملاً بزرگ است.”
وقتی هوندا کانادا اعلام رسمی در آلیسون، انتاریو کرد، منتظر امتیازهای عالی بیشتری باشید. روز پنجشنبه در حالی که رهبران دولت و صنعت این واقعیت را جشن میگیرند که شرکتی که در پشت برخی از محبوبترین مدلهای کانادا قرار دارد، به یکی از بخشهای ثابت خودروهای برقی کانادا تبدیل شده است.
فلاویا ولپ، رئیس انجمن خودروسازان کانادا، به سیبیسی نیوز گفت: «این میتواند بزرگترین شرطبندی هوندا در این سیاره باشد». او آن را “دوبرابر کردن” کانادا و “اعلامیه ای که فکر می کنم در سراسر جهان شنیده خواهد شد” نامید.
او گفت که هوندا شرط بندی های گمانه زنی نمی کند. آنها تقریباً 40 سال در کانادا بودند. آنها هرگز عقب نشینی نکردند و هرگز عقب نشینی نکردند. این یک مشتری بسیار سودآور برای تامین کنندگان کانادایی است.”
غرق در هیاهوی ایجاد شده توسط این اعلامیه، نادیده گرفتن این واقعیت است که اکثر مواد معدنی حیاتی شمال انتاریو سال ها (اگر نه ده ها سال) تا تامین انرژی تمام وسایل نقلیه الکتریکی جدید که کانادایی ها باید بعد از سال 2035 بخرند تا با فدرال مواجه شوند فاصله دارند. اهداف انتشار کربن
این به معنای نادیده گرفتن این واقعیت است که دولت فورد هنوز فاقد مشارکت بومی و مجوزهایی است که برای دنبال کردن جاهطلبیهای Ring of Fire خود لازم است. این به معنای کنار گذاشتن شکست مشوقهای اولیه مصرفکننده و جهش قیمت بنزین در بهار است که به جنون در فروش خودروهای الکتریکی دامن زد، و همچنین این واقعیت که بسیاری از خودروهای الکتریکی جدید در جادههای انتاریو از کارخانه بزرگ تسلا در شانگهای وارد شدند.
فورد می بالید: «اینجا در انتاریو، ما به یک رهبر جهانی در انقلاب وسایل نقلیه الکتریکی تبدیل شده ایم.
“بزرگ” چقدر بزرگ است؟
فورد گفت که این معامله که این هفته انجام خواهد شد، “دوبرابر اندازه فولکس واگن” خواهد بود.
کارخانه باتری ۷ میلیارد دلاری فولکس واگن در حال حاضر در سنت توماس آنتالیا در حال ساخت است. حدود 150 هکتار – بیش از 200 زمین فوتبال را اشغال می کند. فورد گفت: این شهر به خودی خود شبیه یک شهر است.
از اظهارات فورد مشخص نشد که آیا منظور وی سرمایه گذاری جدید هوندا است که دو برابر اندازه کارخانه فولکس واگن را پوشش می دهد یا اینکه سرمایه گذاری او دو برابر حجم قرارداد فولکس واگن خواهد بود. در هر صورت، تاریخی است.
در ژانویه، خبرگزاری نیکی ژاپن برای اولین بار گزارش داد که هوندا در حال بررسی سرمایه گذاری 2 تریلیون ین (حدود 18 میلیارد دلار کانادا) در ساخت زنجیره تامین خودروهای الکتریکی در کانادا است.
وزیر توسعه اقتصادی فورد، ویک فدلی، به نظر می رسد تایید کرده است که اعداد روز پنجشنبه می تواند در این بزرگی باشد و روز دوشنبه با خبرنگاران در کوئینز پارک صحبت کرد.
او گفت که سرمایه گذاری انتاریو در وسایل نقلیه الکتریکی “از صفر به 28 میلیارد دلار در سه سال گذشته رسیده است.”
وی افزود: “اگر نخست وزیر، اگر اظهاراتش درست باشد، هفته آینده 43 میلیارد دلار خودروهای برقی یا رقمی را اعلام خواهیم کرد.”
پس هوندا می خواهد 15 میلیارد دلار در انتاریو سرمایه گذاری کند؟
نه خیلی سریع. در گزارش بعدی که در روز سهشنبه منتشر شد، نیکی گفت هوندا در حال آمادهسازی اعلام قیمت یک تریلیون ین (تقریباً ۸.۸ میلیارد دلار) است.
همانطور که نخست وزیر روز دوشنبه به حضار خود گفت، “با ما بمانید.”
مالیات دهندگان چقدر کمک خواهند کرد؟
زمان اعلام هوندا یک تصمیم تجاری بود، اما برای نخستوزیر جاستین ترودو، این اتفاق خوشحال کنندهای است که در بحبوحه تور بازاریابی وزرای او پس از بودجه بود.
تنها چند ماه پس از اینکه ترودو گفت دولت فدرال در حال تمام شدن پول برای یارانه خودرو است – که باعث ترس از توقف توسعه بیشتر تویوتا کانادا در انتاریو شد – به نظر می رسد تغییر تاکتیک های دولت نتیجه داده است.
اگر دولتهای فدرال و استانی معافیتهای مالیاتی سرمایهگذاری و یارانههای تولید را برای رقابت با قانون کاهش تورم جو بایدن، رئیسجمهور جو بایدن، افزایش ندهند، سهم کانادا از تولید آمریکای شمالی میتواند به خطر بیفتد.
این میلیاردها برای افتتاح دو کارخانه اول باتری در انتاریو کافی بود: کارخانه VW در سنت توماس و کارخانه Stellantis در ویندزور. اما دولت ترودو در آن زمان هشدار داد که یارانه های تولیدی آنها پایدار نیست.
شیرین کننده های ارائه شده برای این معامله با هوندا قابل پیش بینی تر هستند زیرا آنها بر اساس ارزش سرمایه گذاری هوندا هستند تا سطح تولید آینده.
در بودجه فدرال 2023، لیبرال ها اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری تولید پاک را معرفی کردند که 30 درصد هزینه ماشین آلات و تجهیزات جدید را کاهش می دهد. قانون اجرای آن، C-59، هنوز تصویب نشده است. لیبرال ها امیدوارند تا ژوئن موافقت سلطنتی را دریافت کند.
هفته گذشته، بودجه فدرال 2024 یک اعتبار مالیاتی ده درصدی را برای سرمایه گذاری در زنجیره تامین وسایل نقلیه الکتریکی برای جبران هزینه ساختمان ها در نظر گرفت. شرکتهایی که اعتبار مالیاتی دریافت میکنند باید در سه بخش از زنجیره تامین خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری کنند: مونتاژ خودروهای الکتریکی، ساخت باتریها و تولید مواد فعال کاتدی برای آن باتریها.
وزارت خزانه داری کریستی فریلند رهبری مذاکرات فدرال با هوندا را بر عهده گرفت. بودجه او 80 میلیون دلار برای این اعتبار مالیاتی در پنج سال آینده پیش بینی می کند. دولت فدرال اشاره کرده است که انتظار دارد از هم اکنون تا سال 2029 حدود 800 میلیون دلار در ساختمان های واجد شرایط سرمایه گذاری کند.
به نظر میرسد هوندا اولین – و احتمالاً تنها – خودروسازی باشد که سرمایهگذاری عمودی مورد نیاز برای دسترسی به این اعتبار را انجام میدهد، با گسترش تأسیسات خود در آلستون، همراه با توسعههای دیگری که هنوز اعلام نشده در انتاریو.
اخبار سیبیسی وجود سایتی را که برای ساخت باتریهای وسایل نقلیه الکتریکی در شهرک سنت کلر در نزدیکی سارنیا، اونت در نظر گرفته شده است، تایید نکرده است. بخشی از مذاکرات هوندا است. فدلی روز دوشنبه گفت که زمین در شهرک ویلموت، نزدیک واترلو، اونت. جزو برنامه های هوندا نبود.
پیر فیتزگیبون، وزیر اقتصاد کبک، روز سه شنبه در مجلس ملی به خبرنگاران گفت که در حال مذاکره برای به دست آوردن بخشی از تجارت هوندا در یک پارک صنعتی در بیکنکور، کیو است. جایی که دیگر غول های خودروسازی در حال راه اندازی تولید مواد کاتدی هستند.
فیتزگیبون اعتراف کرد که انتاریو از او پیشی گرفته است.
برای کمک به جذب سرمایه گذاری در وسایل نقلیه الکتریکی، بودجه 2023 انتاریو شامل 10 درصد مالیات بر درآمد شرکتی قابل استرداد برای سرمایه گذاری های واجد شرایط در ساختمان ها، ماشین آلات و تجهیزات تا سقف 2 میلیون دلار در سال برای شرکت های خاص بود.
تورنتو استار گزارش داد که زمانی که قرارداد Stellantis در خطر بود، دولت فدرال دولت فورد را متقاعد کرد که در ازای همکاری فدرال در ارزیابی زیست محیطی مورد نیاز برای ساخت بزرگراه 413، یارانه های استانی بیشتری جمع آوری کند.
معلوم نیست در آخرین لحظه در مذاکرات با هوندا چنین اتفاقی افتاده است یا خیر. در بیانیه ای در پاسخ به بودجه فدرال 16 آوریل، وزیر دارایی انتاریو، پیتر بتلنفالوی، به این بزرگراه 413 اشاره کرد و درخواست انتاریو را تجدید کرد که دولت فدرال “بررسی های تکراری و فرآیندهایی که پروژه های حلقه آتش را کند می کند” حذف کند.
آیا سرمایه گذاری ژاپنی بیشتری در راه است؟
ولپ گفت قوانین جدیدی که در جریان مذاکرات مجدد نفتا وضع شده است شامل تغییر به پیشرانه ها و باتری های برقی می شود و تضمین می کند که خودروسازان نمی توانند قطعات دریایی (عمدتاً چین) را بدون ریسک تعرفه ها تامین کنند.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در سفری به کانادا در سال 2023، چین را یک “مشکل بزرگ” خواند.
از نظر ژئوپلیتیکی، همکاری ژاپن با کانادا برای استخراج مواد معدنی حیاتی مورد نیاز مهندسان خودروی این کشور بسیار راحتتر است.
سپتامبر گذشته، یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد، تجارت و سرمایهگذاری ژاپن به همراه هیئتی از تجار ژاپنی از انجمن زنجیره تامین باتری از اتاوا بازدید کرد.باسک) و شرکت هایی مانند پاناسونیک انرژی، آساهی-کاسی، میتسوبیشی، میتسویی و سومیتومو. آنها یادداشت های همکاری با شرکت های کانادایی برای تبادل فناوری و هوش تجاری امضا کردند.
اعلامیه هوندا در این هفته بزرگترین معامله سرمایه گذاری EV در کانادا خواهد بود. اما نه اولین بود و نه انتظار می رود آخرین باشد.
اکنون که هوندا برای تبدیل شدن به سومین سازنده باتری خودروهای برقی انتاریو به اندازه کافی دیده است، توجه به این موضوع معطوف خواهد شد که آیا تویوتا می تواند نظر خود را برای چهارم شدن تغییر دهد – و اینکه آیا شبکه های تمیز کانادا می توانند جاه طلبی بیشتری را پذیرا باشند.
ولپ با رد بدبینی هایی که به دلیل فروش ضعیف مصرف کننده اعتماد خود را از دست داده اند، گفت: “هر شرکت خودروسازی تمام دلارهای تحقیق و توسعه آینده خود را صرف محصولات الکتریکی یا محصولات سلول سوختی می کند، هر چیزی که آلایندگی صفر داشته باشد.”
– همه می دانیم به کجا می رویم.