پست کانادا از دولت فدرال میخواهد قانون لازم برای تحویل پست روزانه را تغییر دهد – دستوری که شرکت کرون میگوید دیگر منعکسکننده واقعیتهای امروزی نیست و باعث از دست رفتن پول میشود.
جان همیلتون، معاون ارتباطات کانادا پست می گوید: «اگر صندوق پستی جامعه دارید، افراد زیادی هفته ای یک یا دو بار آن را چک می کنند.
ما باید با دولت کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که چارچوب نظارتی نیازهای امروزی را برآورده می کند.»
اساسنامه پستیهمیلتون گفت که تعیین می کند پست کانادا چند وقت یکبار نامه را تحویل می دهد، از زمان آغاز به کار آن در سال 2009 تغییر قابل توجهی نکرده است.
این زمانی بود که نتفلیکس دی وی دی ها را از طریق پست تحویل داد. همیلتون گفت: دنیا خیلی تغییر کرده است.
گزارش سالانه پست کاناداکه جمعه گذشته منتشر شد، فاش کرد که شرکت کرون در سال گذشته 748 میلیون دلار قبل از کسر مالیات از دست داده است – و 3 میلیارد دلار در طول شش سال گذشته. این شرکت دلیل مشکلات خود را کاهش طولانی مدت درآمد پستی میداند و نسبت به ضررهای بزرگتر و غیرقابل قبول هشدار میدهد مگر اینکه مدل عملیاتی آن دستخوش تغییرات عمده شود.
برخلاف برخی دیگر از شرکت های کرون، پست کانادا توسط مالیات دهندگان تامین مالی نمی شود. او باید از طریق سود از خود حمایت کند.
اما برخلاف رقبای خصوصیاش، پست کانادا متعهد است که پنج روز در هفته نامهها را به همه کاناداییها در همه جا ارسال کند – حتی اگر با این کار ضرر کند.
همیلتون گفت: «امروز، اگر نامه ای از سنت جان به ونکوور بفرستید، باید ظرف سه روز به آنجا برسد. برای انجام این کار، باید او را سوار هواپیما کنیم و بلند شویم… شاید دیگر لازم نباشد.»
برای وزیر مشخص نیست که اتاوا چه خواهد کرد
وزیر خدمات عمومی و تدارکات فدرال متعهد به تغییر اختیارات ارسال پست کانادا نشده است، اما آن را رد نکرده است.
ژان ایو دوکلوس در پاسخ به سوالی در روز سهشنبه گفت: «هر آنچه که برای حمایت از کانادا پست نیاز داریم، ارائه میشود زیرا در آینده به کانادا پست نیاز خواهیم داشت».
ما می دانیم که عادات کانادایی ها در حال تغییر است… نقش کانادا پست تغییر نخواهد کرد، با توجه به اینکه این پست برای خدمت به همه کانادایی ها در هر کجا که زندگی می کنند وجود دارد.”
دوکلوس نگفت که آیا اتاوا این شرکت را نجات خواهد داد یا خیر. کانادا پست میگوید تا اوایل سال آینده پول مورد نیاز برای فعالیت خود را تمام خواهد کرد.
دوکلو گفت: «این کار طی چندین سال به کار و پیشرفت نیاز دارد.
ما ابتدا باید ببینیم که آنها چه گزینه هایی را ارائه می دهند، چه گزینه هایی را توصیه می کنند، چه گزینه هایی را با کارگران خود توسعه می دهند.”
پست کانادا در حال بررسی تحویل آخر هفته برای رقابت است
در حالی که نامه های مکتوب کاهش یافته است، خرید آنلاین رونق گرفته است. اما پست کانادا برای رقابت با شرکتهای بستهبندی خصوصی جدید که کارگران ارزانتری را استخدام میکنند و عصرها و آخر هفتهها تحویل میدهند، مشکل دارد.
همیلتون گفت: «ما چندین کار را انجام دادهایم تا بتوانیم بهتر رقابت کنیم، اما انتظار نداشتیم سهم بازار ما به این سرعت کاهش یابد و رقبا حجم زیادی از این حجم را بگیرند.
او گفت که مدیریت پست کانادا در حال “بحثهای صریح” با اتحادیه این شرکت در مورد شروع ارائه بستههای آخر هفته است، خدماتی که در حال حاضر فقط در تعطیلات زمستانی و با پرداخت اضافه کاری ارائه میشود.
اتحادیه کارگران پست کانادا (CUPW) که نماینده 60000 کارمند این شرکت است، از نوامبر در حال مذاکره با کانادا پست بوده است.
ایان سیمپسون، رئیس ملی CUPW، به سیبیسی نیوز گفت که اتحادیه هنوز در حال تصمیمگیری است که آیا از افزایش ساعت تحویل حمایت میکند یا خیر.
ما باید در مورد زبان مذاکره کنیم… [so] ما می توانیم راهی امن برای کارگران برای تحویل نامه ترتیب دهیم [and] سیمپسون گفت: در یک زمان معقول به خانه بیایید زیرا سلامت و ایمنی باید در اولویت باشد.
«این شرکتهای کنسرت… میزان آسیبدیدگی بسیار بالا، دستمزد پایین دارند. برای ما مهم است که همه را بلند کنیم، نه اینکه آنها را زمین بگذاریم.”
اتحادیه می گوید راه حل خدمات بیشتر است
سیمپسون گفت که اتحادیه با کاهش دفعات ارسال نامه مخالف است. در عوض، CUPW از پست کانادا میخواهد که تمام خدمات تحویل درب به درب را از سر بگیرد.
“برای اینکه بتوانیم نامهها را به درب هر مشتری در سراسر کشور تحویل دهیم… این راهی است که به کانادا پست میدهد، بسیاری از سود آنها را که آنها ادعا میکنند به طرق مختلف از دست دادهاند، پس خواهد داد.” او گفت.
در سال 2014، به عنوان یک اقدام صرفه جویی در هزینه تحت دولت محافظه کار قبلی، پست کانادا شروع به جایگزینی تحویل درب به درب با صندوق پستی جامعه کرد. پس از انتخاب شدن در سال 2015، دولت لیبرال فعلی این تحولات را متوقف کرد. در نهایت، اتاوا این طرح را به کلی کنار گذاشت.
طبق گزارش سالانه Canada Post، نامههای پستی از سال 2006 کاهش یافته است، زمانی که این شرکت 5.5 میلیارد پست را تحویل داد. در سال 2023، تنها 2.2 میلیارد نامه ارسال کرد. پیش بینی می شود که این تعداد همچنان کاهش یابد.
سیمپسون گفت که اتحادیه معتقد است که میتوان با گسترش خدمات آن فراتر از اداره پست، از منابع مالی کانادا نیز صرفهجویی کرد – مانند اینکه شرکتهای حملونقل پست برای سالمندان چکاین ارائه کنند یا خدمات بانکی در دفاتر پست ارائه کنند.
اما همیلتون گفت که برای زنده ماندن، پست کانادا باید بر هدف اصلی و مزیت رقابتی خود تمرکز کند: توانایی دسترسی به هر آدرسی در کانادا.
او گفت: «ما باید واقعاً روی تجارت اصلی خود تمرکز کنیم و تجارت اصلی ما ارائه چیزها است. ما واقعاً در آن مهارت داریم.»