بر اساس نامه جدیدی که توسط بیش از 250 شرکت بزرگ ضبط موسیقی از جمله Billie Eilish، Blue Rodeo و Fall Out Boy امضا شده است، نحوه فروش بلیت های کنسرت “شکسته” است.
این نامه که روز پنجشنبه امضا شد، حمایت خود را از قانون هواداران ابراز میکند، لایحهای که در سنای ایالات متحده در حال بررسی است و از فروش سوداگرانه بلیت در زمانی که فروشنده بلیت نداشته باشد، جلوگیری میکند. همچنین به قیمت گذاری یکپارچه، ممنوعیت وب سایت های تقلبی و افزایش جریمه برای استفاده از ربات ها برای جمع آوری بلیط نیاز دارد.
هنرمندان در نامه ای به حامیان این قانون در کنگره می گویند: «ما متحد می شویم تا بگوییم نظام فعلی شکسته شده است.
«فروشندگان غارتگر و پلتفرمهای ثانویه از شیوههای فروش بلیت فریبنده برای افزایش قیمت بلیت استفاده میکنند و از طرفداران فرصت دیدن هنرمندان مورد علاقه خود را با قیمت منصفانه سلب میکنند.
دلالان غارتگر نباید از افرادی که زندگی خود را وقف هنر خود می کنند سودآورتر باشند.
دیگر هنرمندان برجسته ای که قرارداد امضا کرده اند عبارتند از سیندی لاپر، ایمی مان، ایندیگو گرلز، لرد، گرین دی و دوران دوران.
امی کلوبوچار، سناتور آمریکایی، یکی از حامیان این لایحه در بیانیه ای در وب سایت خود گفت: «خریدن بلیت برای دیدن هنرمند مورد علاقه خود در کنسرت، مانند راه رفتن از طریق دستکش برای بسیاری از آمریکایی ها است. این به طرفداران و هنرمندان موسیقی صدمه می زند.
این مشکلی است که قانونگذاران در کانادا نیز به آن توجه دارند. CBC قبلاً گزارش داده بود که اقداماتی مانند افزایش شفافیت، ممنوعیت ربات ها و افزایش جریمه ها قبلاً در برخی استان ها اعمال شده است. در بودجه فدرال هفته گذشته، دولت لیبرال متعهد شد که با استان ها برای سرکوب “فروشندگان متقلب و شیوه های فروشندگان که به طور ناعادلانه قیمت ها را افزایش می دهند” همکاری کند.
اما با افزایش شدید قیمت بلیت و افزایش شدید قیمتهای فروش مجدد (به عنوان مثال، بلیتهای نمایش 14 نوامبر تیلور سویفت در تورنتو به قیمت 11267 دلار برای هر جفت در StubHub)، برخی کارشناسان میگویند که بعید است این نامه – و صورتحساب ایالات متحده – تغییر زیادی کند. طرفداران آنها می گویند و هدف قرار دادن فروشندگان لزوماً راه حلی نیست.
شیراز ماوانی، مشاور مستقل فروش بلیت در تورنتو، گفت: اغلب این تصور وجود دارد که هنرمندان احساس می کنند توسط صنعت فروش بلیط مورد استثمار قرار می گیرند یا از آنها بهره می برند. و او می گوید که می تواند با ناامیدی آنها همدردی کند.
موانی گفت: “اما در عین حال یافتن راه حلی که واقعا کارساز باشد سخت است. زیرا در نهایت مشکل تامین است.”
“مکان های رایگان زیادی وجود دارد.”
فروش به سرعت پیش می رود
به گفته Live Nation که متعلق به Ticketmaster است، فروش موسیقی زنده در حال افزایش است. در اوایل ماه آوریل، این شرکت در پرونده ای به تنظیم کننده ها گفت که سال 2023 رکورد حضور و فروش بلیط را به همراه داشته است. به گفته Live Nation، این به لطف تورهای بزرگ استادیوم است که شامل تیلور سویفت و بیانسه می شود.
اقتصاددانان پیش بینی می کنند که علاقه مندان به موسیقی در سال جاری همچنان شاهد قیمت های بالایی برای هنرمندان مشهور خواهند بود.
پروفسور تیموتی گفت: یکی از مشکلات نامه امضا شده توسط نوازندگان برای اصلاح بلیط این است که هدف آن Ticketmaster و Live Nation نیست، بلکه فروشندگانی مانند StubHub هستند که سهم بازار و “کنترل قابل توجهی” بر صنعت را در اختیار دارند مطالعات بازاریابی و مصرف کننده در دانشگاه گوئلف
دوهیرست به سیبیسی نیوز گفت: «کار با Ticketmaster برای بسیاری از کنسرتهای مهم بسیار گران شده است.
برخی از هنرمندان آشکارا از Ticketmaster انتقاد کرده اند و به هزینه های اضافی و قیمت بلیط پویا اشاره می کنند. سال گذشته، رابرت اسمیت از گروه The Cure، Ticketmaster را متقاعد کرد که هزینههای بلیط تور آمریکایی گروه را که به گفته او «بیمعقول بالا» است، بازپرداخت کند.
برخی از هواداران شکایت داشتند که هزینه ها اساساً قیمت بلیط های آنها را دو برابر کرده است. U پست در X سال گذشتهقبلاً اسمیت در توییتر نوشت که “بیمار” است.
دیوهرست گفت که این یک “ژست بسیار قابل توجه” از سوی اسمیت بود، اما او نمی بیند که برخی از هنرمندان بزرگتر مانند تیلور سوئیفت آن را تکرار کنند.
او گفت: “مردم مایل به پرداخت هزینه های گزاف هستند. او احتمالا فکر می کند که خوب، مردم مایل به انجام این کار هستند.”
رفع Tix؟
سالنها و گروههای هنرمندان ائتلافی به نام Fix the Tix را به رهبری انجمن ملی سالنهای مستقل (NIVA) تشکیل دادهاند تا قانون هواداران را که به گفته آنها قویترین حمایت را برای خریداران بلیط فراهم میکند، تحت فشار قرار دهند.
استفن پارکر، مدیر اجرایی NIVA، گفت که این لایحه “طرفدارترین و دوستداشتنیترین قانون صدور بلیت توسط کنگره است که تاکنون تصویب شده است.”
وی گفت: «این اقدام رفتار سوءاستفادهگرانه و غارتگرانه پلتفرمها و دلالان فروش مجدد بلیت را غیرقانونی میداند» و همچنین خواستار ارزیابی ملی از بازار فروش مجدد بلیت شد.
ماوانی، مشاور مستقل فروش بلیت گفت: اما رفتن به دنبال فروشندگان یا بهتر بگوییم بازیگران بد در بازار فروش، مشکل قیمت بلیت را حل نمی کند. او افزود که محدودیت فروش مجدد می تواند در واقع عرضه بلیت ها را برای افرادی که نمی توانند آنها را در زمان پیش فروش یا زمانی که به صورت آنلاین در دسترس قرار می گیرند، محدود کند.
او گفت: «این اقدامی که آنها تلاش میکنند انجام دهند، برای Ticketmaster بسیار کم است.
“ممکن است گامی در جهت درست از نظر ادامه گفتگو در مورد فروش بلیط و فروش مجدد باشد… اما نمی دانم که آیا این لایحه می تواند جهان را تغییر دهد.”
Ticketmaster به رویترز گفت که از ممنوعیت فروش سوداگرانه و وب سایت های تقلبی و همچنین اجرای بهتر قوانین ضد ربات حمایت می کند.