سرمایه گذاری های عظیم در فناوری وسایل نقلیه الکتریکی این هفته صنایع خودروسازی کانادا و ایالات متحده را تکان داده است. صبح پنجشنبه هوندا متعهد شد که 15 میلیارد دلار در انتاریو هزینه کند. تویوتا در آن روز سرمایهگذاریهای جدیدی را در ایندیانا اعلام کرد و مجموع هزینه خودروهای الکتریکی در این ایالت را به 8 میلیارد دلار رساند.
نخست وزیر جاستین ترودو در مراسم معرفی هوندا در آلستون، گفت: “در کانادا، هدف ما این است که تا سال 2035 100 درصد تمام خودروها و کامیون های سبک آلایندگی صفر داشته باشند.” همانطور که یک کانادایی بزرگ یک بار گفت، این جایی است که جفت می رود و ما به اینجا خواهیم رسید.
اما جهش سرمایهگذاری در حالی اتفاق میافتد که صنعت خودروهای الکتریکی زیربنایی همچنان در یک دوراهی قرار دارد. پیشبینیهای رشد همچنان ثابت است، زیرساختهای شارژ ادامه نمییابد، و هزینه خودروهای الکتریکی، خودروها را برای بسیاری از مصرفکنندگان دور از دسترس قرار داده است.
برای شواهدی از این موضوع، به دنبال تسلا نباشید.
درآمد سه ماهه غول خودروهای الکتریکی در این هفته کاهش 9 درصدی درآمد سه ماهه اول را نشان داد. این بزرگترین افتی است که تسلا از سال 2012 گزارش کرده است و حتی برای تحلیلگران بدبین نیز تعجب آور بود.
ایلان ماسک، مدیر عامل جیوهای تسلا، در جریان تماس درآمد روز سهشنبه گفت که شرکتهایی که خودروهای الکتریکی را کاهش میدهند اشتباه هستند.
ایلان ماسک می گوید خودروهای برقی در نهایت بر بازار مسلط خواهند شد
پذیرش جهانی خودروهای الکتریکی تحت فشار است و بسیاری از تولیدکنندگان دیگر خودروهای الکتریکی را کنار گذاشته و به جای آن به دنبال خودروهای هیبریدی هستند. ما معتقدیم که این استراتژی اشتباه است و در نهایت خودروهای برقی بر بازار مسلط خواهند شد.»
ماسک با قول دادن به اینکه شرکت تولید مدل جدید خودروی برقی مقرون به صرفه را زودتر از حد انتظار آغاز خواهد کرد، به کاهش ضرر سهام کمک کرد.
تسلا در ابتدا اعلام کرد که تولید مدل 25000 دلاری آمریکایی خود را تا پایان سال آینده آغاز خواهد کرد. ماسک اکنون می گوید که این شرکت قصد دارد تولید خود را در «اوایل سال 2025، اگر نه اواخر امسال» آغاز کند.
اما اخبار سخت به تسلا محدود نمی شود.
فورد اکنون گزارش می دهد که بخش خودروهای الکتریکی آن تنها در سه ماهه اول 1.3 میلیارد دلار ضرر کرده است. در این مدت این شرکت تنها 10000 خودرو فروخت. به عبارت دیگر، فورد به ازای هر خودروی برقی فروخته شده در سه ماه اول سال حدود 132000 دلار ضرر کرده است.
این شرکت قبلاً اعلام کرده است که کمتر از نیمی از پیکاپ های برقی را که وعده داده بود تولید خواهد کرد.
این به دنبال اعلام جنرال موتورز مبنی بر کاهش تولید خودروهای الکتریکی خود به دلیل تقاضای کمتر صورت گرفت.
غول کرایه خودرو هرتز در گزارش درآمد خود در روز پنجشنبه گزارش داد که زیان های خود را تقریباً سه برابر بیشتر از انتظار می رود زیرا تلاش می کند روند تخلیه خودروهای الکتریکی از ناوگان خود را سرعت بخشد.
اکنون امیدوار است تا پایان سال جاری حدود 30000 خودروی الکتریکی بفروشد.
هرتز در سال 2021 روی خودروهای الکتریکی شرط بندی کرد. او 100000 تسلا سفارش داد، اما در نهایت اعتراف کرد که این منجر به کاهش نرخ اجاره و هزینه های بالاتر شده است.
تعمیر خودروهای برقی به طور سنتی هزینه بیشتری دارد، اما پس از کاهش قیمتهای تسلا در سال گذشته، این شرکت خودروهای اجارهای تحت تأثیر ارزش فروش مجدد قرار گرفت.
بنابراین، آیا یارانههای هنگفت و معافیتهای مالیاتی برای صنعت خودروهای برقی زمانی منطقی است که به نظر میرسد خود این صنعت در حال مبارزه است؟
کارشناسان صنعت خودرو می گویند تفاوت مهمی بین کاهش رشد و رکود آشکار وجود دارد.
پیشبینی میشود که فروش خودروهای الکتریکی در چند سال آینده افزایش یابد. فقط نه به اندازه گذشته.
وضعیت مرغ و تخم مرغ برای جذب EV
فلاویو ولپ، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی کانادا، گفت: “کل صنعت موافق است که ما به جایی خواهیم رسید که در آن آلایندگی صفر خواهیم داشت. تنها بحث این است که چقدر طول می کشد.”
این برنامه به چندین عامل کلیدی بستگی دارد. اما زیرساخت قیمت و شارژ از مهمترین آنهاست.
وسایل نقلیه الکتریکی هنوز به طور قابل توجهی گران تر از جایگزین های سنتی هستند. در عین حال، اضطراب برد و نبود زیرساخت شارژ باعث می شود برخی از مصرف کنندگان به فکر خرید برق بیفتند.
از Volpa پرسیده شد که آیا سرمایه گذاری در کارخانه هایی مانند کارخانه هوندا در آلستون، آنت تا زمانی که تقاضای مصرف کنندگان به طور کامل برآورده شود، منطقی است یا خیر.
ولپ به رادیو CBC گفت: «بسیاری از آن مرغ و تخم مرغ است مترو صبح. “شما باید شرکت هایی مانند هوندا، استلانتیس و فورد را وادار کنید تا متعهد به ساخت این خودروها با همکاری استان ها و کشور شوند.”
با افزایش ظرفیت، Volpe می گوید که قیمت ها باید کاهش یابد. با کاهش قیمت ها، مردم بیشتری خودروهای برقی می خرند و با این کار، ایستگاه های شارژ بیشتری ساخته می شود.
اما کارشناسان میگویند همه، از مصرفکنندگان گرفته تا تولیدکنندگان گرفته تا دولتها، باید بدانند که نرخ استفاده از خودروهای الکتریکی در یک خط مشخص به سمت اهدافشان حرکت نمیکند.
بیشتر تغییرات در تناسب و استارت اتفاق می افتد – احتمالاً روشی برای خودروهای الکتریکی نیز هست.