ورزش زنان لحظاتی را سپری می کند، اما تبعیض جنسی همچنان مانع موفقیت است


“این کار را با من شروع کن تا به خوبی با هم کنار بیاییم.”

در اوایل اولین کنفرانس مطبوعاتی کیتلین کلارک با تب ایندیانا، لحظه‌ای ارزشمند بود: وقتی نوبت او بود که یک سوال بپرسد – فقط سوال دوم برای انتخاب شماره 1 WNBA – در عوض، گرگ دویل، ستون‌نویس ستاره ایندیاناپولیس ژست امضایی کلارک را به شکل قلب تقلید کرد.

کلارک لبخندی زد و گفت: “آره، من بعد از هر بازی این کار را در خانواده ام انجام می دهم.”

دویل سپس با کامنت “این کار را با من انجام بده تا با هم کنار بیاییم” پاسخ داد که به صورت زنده پخش شد و بلافاصله شبکه های اجتماعی را به آتش کشید و برخی افراد با هم جر و بحث کردند. باید اختیارات او لغو شود.

دویل بعدا در ستون عذرخواهی کرد برای اینکه “بخشی از مشکل” بودن با گفتن اینکه “در حال بهتر شدن” است.

تماشا | تبادل گرگ دویل با کلارک در 4 دقیقه و 15 ثانیه آغاز می شود: https://www.youtube.com/watch?v=U2VIZ4F7nbo

اما در حالی که اظهارات دویل ممکن است یکی از آخرین – و عمومی – موارد جنسی سازی یک ورزشکار زن باشد، کارشناسان ورزش و رسانه می گویند که این موضوع سابقه طولانی دارد. و اکنون که ورزش زنان در حال افزایش محبوبیت، شکستن رکوردهای حضور و بیننده است، گزارشی جدید نشان می دهد که چگونه تبعیض جنسی همچنان مانع ورزش حرفه ای زنان – و تصمیمات سرمایه گذاری می شود.

آنجلا اشنایدر، دارنده مدال نقره المپیک در قایقرانی و مدیر مرکز بین المللی مطالعات المپیک در دانشگاه وسترن لندن، انتاریو، به سی بی سی نیوز گفت: «ما یک قدم به جلو و سپس دو گام به عقب برمی داریم.

چری برادیش، دانشیار بازاریابی ورزشی در دانشگاه متروپولیتن تورنتو و مدیر آزمایشگاه آینده ورزش، گفت: «این قطعاً یک علامت تعجب بر این واقعیت است که ما هنوز راه زیادی در پیش داریم.

زن ورزشکار در یک تی شرت با یک سبد با کتیبه
کلارک بعد از بازی بسکتبال NCAA تیمش در برابر میشیگان در 15 فوریه در آیووا سیتی، آیووا، ژست قلب را نشان می دهد. یک خبرنگار در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود با WNBA همین حرکت را به او انجام داد. (متیو پاتنی/آسوشیتدپرس)

ورزش بانوان در کانون توجه

برادیش به سی بی سی نیوز گفت: «ورزش زنان فقط یک لحظه نیست، بلکه یک حرکت است. او به یک مطالعه کاملاً جدید در مورد زنان و ورزش کانادایی که در آن شرکت کرده بود اشاره می کند که نشان می دهد از هر سه کانادایی دو نفر طرفدار ورزش زنان هستند و اشتهای بیشتری برای ورزش زنان وجود دارد.

به عنوان مثال، بازی شنبه PWHL در مونترال با فروش 21105 نفر، رکورد جهانی تماشاگران را به نام خود ثبت کرد که بزرگترین حضور ثبت شده برای یک بازی هاکی زنان در سراسر جهان است. به طور متوسط ​​رکورد 2.45 میلیون نفر برای تماشای درفت WNBA با حضور کلارک دوشنبه گذشته به ESPN متصل شدند که به 3.09 میلیون نفر رسید که چهار برابر بیشتر از درفت سال گذشته است.

تماشا | بازی های PWHL فروخته شده:

به سلامتی و لبخند در یک بازی PWHL که در مونترال فروخته شده است

هنگامی که مونترال در آخرین مسابقه PWHL به مصاف تورنتو رفت، هواداران به تعداد بی‌سابقه حضور پیدا کردند.

و آخر هفته گذشته، گلف باز شماره 1، نلی کوردا، دومین عنوان اصلی خود را به دست آورد و تنها سومین بازیکن LPGA شد که در پنج شروع متوالی پیروز شد. برخی آن را به‌عنوان آغاز «دوران جدید» گلف زنان اعلام کردند، در حالی که گلف دایجست گزارش داد که «عنوان کورد به تماشاگران تلویزیونی نیز بالقوه تور را تقویت کرد».

شرکت رتبه بندی تلویزیون و استریم نیلسن در گزارشی سال گذشته، پیش از وقوع هر یک از رویدادهای ورزشی اخیر، نوشت: «علاقه به ورزش زنان با سرعتی سریع در حال افزایش است. وقتی برندها، حامیان مالی و پخش‌کننده‌ها برای برنده شدن تلاش می‌کنند، مخاطبان آماده پاداش هستند.»

زنی با پیراهن سفید و شلوار آبی پس از برنده شدن در مسابقات گلف به داخل دریاچه می پرد.
نلی کوردا پس از برنده شدن در مسابقات قهرمانی شورون LPGA یکشنبه در باشگاه در کارلتون وودز در وودلندز، تگزاس، به درون دریاچه می‌پرد. (اریک گی/آسوشیتدپرس)

“زیبایی شناسی بر دو و میدانی”

اشنایدر گفت، اما از بسیاری جهات، بازاریابی و رسانه ها به ورزشکاران زن توجهی نکرده اند. او افزود که پوشش به طور سنتی بر بدن زنان، وضعیت تأهل و دلایل آنها متمرکز بوده است تا دستاوردهای آنها.

برادیش افزود که هنوز هم غیرمعمول نیست و محیطی تحقیرآمیز برای ورزش زنان ایجاد می کند.

او گفت: «رسانه‌ها مدت‌هاست که لحن‌ها و تنورها و معاشرت‌های نامناسب، جنسی، براندازانه با ورزشکاران زن دارند.

طبق گزارش زنان و ورزش کانادایی که دوشنبه منتشر شد، برای چندین دهه، زنان هنوز برای حق بازی می جنگیدند. نویسندگان می گویند: «در نتیجه تبعیض جنسیتی، و بسیاری از موانع ساختاری، پیشرفت زنان به سمت حرفه ای شدن ورزش به طور قابل توجهی متوقف شده است.

این مطالعه بر اساس نظرسنجی از 2000 کانادایی 13 تا 65 ساله در پایان سال 2023 انجام شده است. در بخش دوم گزارش که شامل نقشه راه سرمایه گذاری است، نویسندگان خاطرنشان می کنند که “موانع جنسیتی، افسانه ها و تعصبات وجود داشته و دارند و تاثیر قابل توجهی بر تصمیمات سرمایه گذاری دارند.”

شاید مشهورترین نمونه تاریخی لیگ بیسبال حرفه ای زنان آمریکایی باشد که توسط فیلم سال 1992 محبوبیت یافت. لیگی برای خودش این لیگ از سال 1943 تا 1954 فعال بود و طرفدار زنانگی بود. به گزارش سایت تالار مشاهیر لیگ و بیسبال، بازیکنان آن باید برای کلاس های جذابیت به سالن زیبایی هلنا روبنشتاین مراجعه می کردند و تلاش شد تا هر ورزشکار تا حد امکان جذاب باشد.

دستی که کارت های قدیمی بیسبال را در دست دارد
در این عکس 2020، آنیکا اوروک، نویسنده، تعدادی از کارت های بیسبال خود را با امضای بازیکنان لیگ بیسبال زنان همه آمریکایی در خانه اش در نشویل، تنسی، در دست دارد. (مارک همفری/آسوشیتدپرس)

اخیراً، تنیسور آنا کورنیکوا وجود داشت که توسط رسانه های بریتانیایی به عنوان “نوعی لالیت ورزشی” معرفی شد و بر اساس یک تحلیل رسانه ای، محبوبیت گسترده اش به دلیل زیبایی او بود.

سیمون بایلز ژیمناست آمریکایی و ستاره تنیس سرنا ویلیامز نیز بارها با ترولینگ جنسیتی و نظارت رسانه ای مواجه شده اند یا با ورزشکاران مقایسه شده اند (به قول معروف بیلز: “من یوسین بولت یا مایکل فلپس بعدی نیستم. من اولین سیمون بایلز هستم.” در سال 2016). هر دو با قرار گرفتن در معرض قرار گرفتند که بر روی لباس هایشان یا مدل موهایشان متمرکز بود.

یک مطالعه در سال 2016 توسط متخصصان زبان در دانشگاه کمبریج نشان داد که زبان پیرامون زنان در ورزش “به طور نامتناسبی بر ظاهر، لباس و زندگی شخصی زنان تمرکز دارد، با تاکید بیشتر بر زیبایی شناسی تا ورزش”.

سیمون بایلز در کلاسیک ایالات متحده لبخند می زند
امتیاز همه جانبه سیمون بایلز 59.100 بهترین امتیاز شب در کلاسیک آمریکا 2023 بود. او بارها در شبکه های اجتماعی به خاطر موهایش مورد انتقاد قرار گرفته است. (استیسی ریور/گتی ایماژ)

این تحقیق پایگاه داده چند میلیارد دلاری کمبریج از زبان انگلیسی نوشتاری و گفتاری را از منابع رسانه ای مختلف مورد بررسی قرار داد. محققان تداعی لغات و کلمات قابل توجهی را برای زنان در ورزش پیدا کردند: «سالمند»، «پیرتر»، «باردار»، «متاهل» و «مجرد».

در همین حال، بر اساس مطالعه کمبریج، کلماتی که اغلب برای توصیف ورزشکاران مرد استفاده می شود، صفت هایی مانند “سریع ترین”، “قوی”، “بزرگ”، “واقعی” و “عالی” بودند.

یک قدم به جلو

اشنایدر گفت، با ادامه رشد ورزش زنان، رسانه ها و بازاریابان باید بر مهارت ها و توانایی های ورزشکاران زن تمرکز کنند.

او گفت: «تلاش مضاعف از این منظر واقعاً کمک خواهد کرد.

تماشا | نسل جدید ستاره های بسکتبال:

چگونه نسل جدیدی از ستارگان بسکتبال بانوان در حال شکل دادن به ورزش حرفه ای هستند

جولین میتون که با تیم بسکتبال زنان All My Relations ونکوور بسکتبال بازی می‌کند و جولیا لیپسکامب، تهیه‌کننده نسخه اولیه CBC، پیش‌نمایش چهار نهایی NCAA را مشاهده می‌کنند – و در مورد اینکه چرا عالیه ادواردز کانادایی و کیتلین کلارک و آنجل از ایالات متحده، کیتلین کلارک هستند، بحث می‌کنند. از جمله افراد زیادی را به بسکتبال زنان کشاند.

این دیدگاه توسط گزارش جدیدی توسط Women & Sport پشتیبانی می‌شود، که اشاره می‌کند که ورزشکاران زن الگو هستند و تأکید می‌کند که «سرمایه‌گذاران و برندها باید جنبه‌های منحصربه‌فرد محصول بازی زنان را برجسته، بازاریابی و تجلیل کنند».

گزارش Canadian Women & Sport همچنین نشان داد که طرفداران ورزش زنان متنوع‌تر، تحصیلکرده‌تر و درآمدهای خانوار بالاتری نسبت به جمعیت عمومی دارند – که “مخاطبان جذاب برای برندها و سرمایه‌گذاران” است.

برادیش گفت، ما می دانیم که طرفداران آنجا هستند، و همچنین منافع شرکتی نیز وجود دارد. او به PWHL به عنوان نمونه ای از بازاریابی خوب اشاره می کند. این لیگ با Canadian Tire، Tim Hortons و Barbie همکاری هایی را به خود جلب کرده است.

برادیش می‌گوید از نظر تاریخی، زنان در ورزش در کانادا فقط در طول المپیک مورد توجه قرار گرفته‌اند یا مشت‌های بازاریابی را به خود اختصاص داده‌اند. او افزود، اما این در حال تغییر است و بازاریابان و برندها شروع به سرمایه گذاری روی این شتاب کرده اند.

و به همین دلیل است که آنچه در کنفرانس مطبوعاتی کیتلین کلارک اتفاق افتاد، همراه با هر نظر جنسیتی که ورزشکاران زن در رسانه های اجتماعی با آن مواجه می شوند، بسیار ناامید کننده است.

علیرغم همه این پیشرفت‌های بزرگ، بازار هنوز باید گام‌هایی بردارد.»



دیدگاهتان را بنویسید