فصل آتشسوزی جنگلی در کانادا آغاز شده است و همه نشانهها حاکی از آن است که امسال میتواند بدتر از فصل رکوردشکنی 2023 باشد.
کپسول های آتش نشانی یک سلاح کلیدی در مقابله با آتش سوزی با این بزرگی هستند.
آلبرتا به طور متوسط حدود 143 تانکر هوایی در سال دارد، اما در سال 2023 این استان شاهد 502 پرواز عظیم بود. در یک فصل عادی، سرویس آتشنشانی بریتیش کلمبیا به طور متوسط 560 پرواز انجام میدهد. سال گذشته 816 پرواز کرد.
شرکت Conair مستقر در بریتانیا می گوید که بزرگترین ناوگان آتش نشانی خصوصی بال ثابت جهان را با بیش از 90 خلبان و 70 هواپیما اداره می کند. این کشور برای تانکرهای آبی خاکی و سطحی به همراه خلبانان به هر دو استان غربی و همچنین یوکان و آلاسکا قرارداد می بندد.
هر بهار، خلبانان قبل از اعزام، تحت آموزش شبیه سازی زمینی، روی بال و هوابرد در Conair قرار می گیرند. در این سال، CBC News خلبانان را همراهی می کرد و آنها آموزش را در مقر Conair در Abbotsford، بریتیش کلمبیا آغاز کردند.
رایان گاهان، مدیر ناوگان Conair برای عملیات حمله هوایی گفت: “ما در تلاش هستیم تا آنچه را که واقعاً در زندگی واقعی انجام خواهیم داد، شبیه سازی کنیم.”
هدف از حمله هوایی خنک کردن آتش یا محدود کردن گسترش آن است تا خدمه زمینی بتوانند با خیال راحت وارد آن شوند و آن را مهار کنند. اما حمله به آتش از هوا نیاز به رقص دقیق دارد.
“این پرواز به سبک ماموریت است”
ماموریت آموزشی مشاهده شده توسط CBC شامل یک هواپیمای سسنا – به نام سگ پرنده – و یک سوختگیر هوایی Dash 8-400 بود. سگ پرنده هواپیمای سرب است که نقشه حمله و جهت تانکر را تعیین می کند که کندکننده یا آب را رها می کند.
Gaan نشان داد که چگونه سگ پرنده دودی از خود ساطع میکند که نشان میدهد ماده بازدارنده (معمولاً یک ترکیب شیمیایی که سرعت آتش را کاهش میدهد) کجا افتاده است. سپس تانکر نزدیک می شود و محموله را روی هدف می اندازد.
در حالی که هواپیماهای پیاده روی از هم دور می مانند، آتش نشانان هوایی می توانند بسیار نزدیک به هم پرواز کنند.
گاهان با اشاره به اینکه شرایط ممکن است به دلیل آتش سوزی، به دلیل دود، آوار و باد به سرعت بدتر شود، گفت: «این یک پرواز به سبک ماموریت است که برای رسیدن به یک هدف با هم کار می کنیم.
خلبانان معمولاً به 3000 تا 4000 ساعت پرواز نیاز دارند تا بتوانند مبارزه با آتش را یاد بگیرند.
دقت کلید است.
معمولاً 100 فوت پایین می آیید [tree] گان گفت: “شما می خواهید کندگیر یا آب بیفتد [and] تمام حرکت رو به جلو را از دست می دهد و سپس به درختان برخورد می کند. اگر خیلی بالا بروید، به دقت نخواهید رسید.”
تبدیل هواپیماهای قدیمی
با افزایش آتش سوزی، تقاضا برای هواپیما نیز افزایش می یابد.
Conair همچنین در حال تبدیل جت های مسافربری Dash 8-400 به سوخت رسان های هواپیمایی است. Dash 8-400 در حال حاضر از تولید خارج شده است، بنابراین Conair در حال جستجوی جهان برای به دست آوردن واحدهایی است که به آرامی استفاده می شود.
از جمله اینکه این شرکت صندلی های هواپیما را از بین می برد و یک مخزن 10000 لیتری می سازد و به بیرون هواپیما متصل می کند.
Conair قبلا یک بار در سال تجدید می شد، اما ظرفیت خود را به یک در هر 75 روز — یا پنج در سال افزایش می دهد.
جف بری، معاون توسعه کسبوکار Conair، آن را «داستان موفقیت کانادا» مینامد زیرا هواپیماهای بازسازیشده از موتورهای پرت اند ویتنی و بدنههای هواپیمای De Havilland استفاده میکنند.
بری در مورد Dash 8-400 که دارای دو موتور توربوپراپ با بیش از 5000 اسب بخار قدرت و توانایی برخاستن در باندهای کوتاه است، گفت: «بسیار قدرتمند است.
این واقعاً یک گزینه عالی برای تقریباً همه نیازهای آتش نشانی هوایی در جهان است.»
قسمتهای کامل The National را در CBC Gem، سرویس پخش CBC تماشا کنید.